fredag den 25. november 2011

Honningkageprojektet done!

Så blev det fredag, og mine intentioner om at blogge om honningkagen skete ikke mandag, og så vidt heller ikke tirsdag, onsdag eller torsdag, men idag!
Kagen blev lagt sammen og et lille stykke af kagen er blevet nydt hver eneste aften siden. Mmh, den er ventetiden værd!
Dog havde jeg endnu engang en irriterende oplevelse med frk. Blomsterbergs opskrifter. Jeg synes altså ikke målene passer særlig godt sammen. Der var kæmpe overflod af abrikosfyldet, og ligeså med chokoladeovertrækket. - Det er jo lidt spild!
Anyhow, kagen blev som sagt rigtig lækkert, og forhåbentlig rækker den til, i hvert fald, 1. december.
Fyldet giver kagen syrlighed og saftighed, og chokoladeovertrækket gør kagen ekstra lækker og kraftigt smagende. - Det er en kage der skal spises med måde.
Fyld:
½  stk. Vaniljestang, Polynesisk
25 g. Marcipan, ren rå
80 g. Abrikoser, tørrede
20 g. sukker
3 dl. Vand
  • 1 stk. appelsin, saft her af
  • 1 stk. citron, saft her af
Alle ingredienser koges sammen til abrikoser en helt møre. Herefter blendes det hele og afkøles inden det smøres på de kolde bunde. Som sagt blev der alt for meget. Jeg er lige ved at sige, at halvdelen kan gøre det!

Chokoladeganache: 

250 g mørk chokolade
2,5 dl fløde
Chokoladen hakkes fint og kommes op i en lidt stor skål. Fløden opvarmes til ca. 80 grader og gryden tages af varmen. Halvdelen af den varme fløde hældes over chokoladen, og der røres godt med en ske eller en dejskraber til massen bliver blank.  Tilføj langsomt resten af den varme blanding og rør til ganachen er homogen og blank.Hæld den lune ganache ud over den sammenlagte og kolde honningkage. Fordel den flydende ganache med en palet, så både side og top op har ganache i et jævnt, tyndt lag. 
En anden gang vil jeg også kun lave halv portion af denne!


Ha' en dejlig, dejlig fredag! Jeg skal hygge med min familie og se Vild med Dans finale og spise lækker middag. 

/Laura

Ingen kommentarer:

Send en kommentar