søndag den 23. oktober 2011

Brødtårte


Eller også kaldet rugbrødslagkage hvis det er på helt almindeligt dansk.
Sådan en lagkage har jeg tit fået når jeg var på besøg hos min mormor og morfar i Sønderjylland. Og selvfølgelig skulle den også på bordet i fredags da vi lavede sønderjysk kaffebord, for som Laura skrev det hører det bare til.

Opskriften er min mormors, og lyder således:
6 æg
125 g sukker
125 g rugbrød, skorpen skåret af.
125 g hakkede hasselnødder
2 tsk bagepulver

Flødeskum
Solbærsyltetøj

Rugbrødet smuldres helt fint, og lægges på en bageplade og tørres i ovnen ved 100 grader, indtil det knaser mellem fingrene, cirka 1/2-1 time.
Æggehvider piskes stive, og sukkeret hældes i lidt af gangen.
En æggeblomme vendes i af gangen, og til sidst vendes rugbrød, bagepulver og nødder i.
Dejen placeres på bageplade i 3 cirkler. De bages ved 150 grader i 15-20 min.
Bundene er ganske bløde når de kommer ud.

Til sidst lægges lagkagen sammen med solbærsyltetøj, og flødeskum.

Til sidste vil jeg bare lige fortælle at i indlægget i går skrev Laura om kagen Bistik. Hun skrev at den bestod af lagkagebunde, dette er dog ikke tilfældet, den består af en gær dej der flækkes i to og lægges sammen med vaniljecreme.
Opskriften kommer senere på bloggen, for nu kan i vidst ikke tåle mere kage.

God søndag.
/Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar