mandag den 24. oktober 2011

Chokoladekage Guanaja 1502


Denne bombe lavede jeg i lørdags, i andledning af min brors fødselsdag. Opskriften er skrevet af en meget und Claus Meyer, men holder 100 stadigvæk! Oprindelig er det en 5-lags sag, men jeg var lidt i tidspres, og lavede kun 2 af lagene, og vi fik stadig et choko-chok.
Lagkagebundende kan med fordel laves dagen før, og nedfryses.
Jeg fik to lagkager ud af opskriften, og 11 kageglade mennesker spiste knap en. Det er en tung sag.

Opskriften på bundende er således:

  • 160 g råmarcipan
  • 60 g flormelis
  • 4 æggeblommer
  • 1 æg
  • 50 g cacao
  • 50 g mel
  • 3 æggehvider
  • 50 g sukker
  • 50 g smeltet smør
Marcipanen røres sammen med de 4 æggeblommer. Derefter puttes det hele æg og flormelis i blandingen. Sigtet cacao og flormelis tilsættes, og dernæst æggehvider og sukker, der er pisket til tyk marengs. Marengsen skal vendes forsigtigt i, og dernæst det smeltede smør. 
Bundende skal bage i smurt form i 25 minutter ved 180 grader. 


Der skulle derudover have været en chokolademakron, chokoladeflødeskum og chokoladesirup til, men jeg lavede som sagt blot chokoladesabayon'en.
Til sabayon skal du bruge:

  • 350 g mørk overtrækschokolade
  • 100 g sukker
  • En halv deciliter stærk kaffe
  • 3 æggeblommer
  • 4 dl piskefløde
Sukker og kaffe koges til ca. 130 grader, til en karamelsauce. Dernæst skal sukkerblandingen hældes over i æggeblommerne, og piskes kraftigt sammen indtil blandingen er kølet af. Chokoladen smeltes over vandbad og tilsættes. Fløden piskes til skum og vendes i æggeblommemassen. 

Til sidst skal cremen smøres på de afkølede bunde og kagen kan evt. pyntes med jordbær. Tænk at man stadig kan få danske jordbær på denne årstid?! De smagte ganske udemærket, men kan ikke sammenlignes med en juni-jordbær selvfølgelig.


Kagen virker måske en smule omstændig, men det er den slet ikke! Næste gang tør jeg sagtens vove mig ud i at lage alle fem lag. 

Sæt i gang!

/Laura


2 kommentarer:

  1. Bagte du en eller to bunde ud af denne portion. Du skriver der var til to lagkager...
    Har du så bagt hele portionen på en gang og flækket den fire gange?
    Ang. sabayon - hælder du det 130 gr. varme sukker og kaffe over æggeblommerne og pisker indtil det er kølet af?

    SvarSlet