søndag den 30. oktober 2011

Min ynglingsspise

Jeg elsker muslinger og især muslingesuppe, så jeg var rigtig glad i går da lige netop denne ret stod på bordet. Jeg var på Ile de Ré i sommers, og der var muslingerne helt friskfangede og ret så store, så der blev spist mange af dem. Desværre er de ikke helt så fine dem man kan få her i landet, men det går lige an. Og jeg vi ogsål hellere spise lidt mindre muslinger end slet ikke spise dem.

Opskriften er fra Claus Meyers kogebord Lyst, dog med få ændringer.
Til fire personer:
1,5 kg muslinger
Bredbladet persille
6 skalotteløg
2 gulerødder
1 porre
2 blegsilleristilke
4 fed hvidløg
Olivenolie
4 dl hvidvin
12 hele peberkorn
Rød chili
1/4 dl fløde
Citronsaft

Skalotteløg, gulerod, porre, blegsilleri og hvidløg sauteres i en gryde med salt og peber. Hæld hvidvin, muslinger, persillestilke, peberkorn og chili i gryden. Kog i 6-8 min. De muslinger der ikke åbnes kasseres. Hæld fløden i suppen og smag til med salt, peber og citronsaft.

Suppen serveres med lækkert brød.
Bon appetit!

/Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar