torsdag den 20. oktober 2011

Citron småkager

- Eller specier om man vil. Specier er vel bare et andet ord for en standard, smørspækket, småkage, som man kan tilsætte den smag man ønsker.


Som Katrine har nævnt, er vi ofte blevet skuffede over Mette Blomsterbergs opskrifter, men alligevel bliver vi ved med at lave dem? Hm.. Man lærer åbenbart ikke af sine fejl ;-)
Så i går da jeg havde lyst til noget sødt, sprødt og friskt, blev det til disse citron specier, hvor opskriften er af Mette Blomsterberg.

Jeg lavede hel portion, men skar kun lige dem ud, vi ville spise i går og i dag, og lagde resten af "pølsen" i fryseren. På den måde, kan jeg altid tage ud og skære skiver og få friskbagte småkager i en fart. - Smart!

Her er opskriften, som jeg lavede den. Jeg brugte, modsat Mette, også skallen af en øko mandarin og af en øko lime. Der bliver ca. 40 styks.

  • Korn fra en halv stang vanilje
  • 300 g hvedemel
  • 225 g saltet smør
  • 125 g flormelis
  • Revet skal fra en øko citron, øko mandarin og øko lime. 
Alle ingredienserne blandes sammen, til et samlet dej. Dejen rulles til en lang pølse, som ligge i film og i køleskabet i en times tid, inden den skæres i skiver, som ligges på en bageplade. Kagerne skal have ca. 12-15 minutter ved 180 grader. 
Derefter skal de blot afkøles og nydes.


Ha' en god torsdag aften.

I morgen skal Katrine og jeg noget ret hyggeligt og lækkert. Det involverer virkelig meget kage. Vi viser de lækre sager på lørdag!

/Laura

1 kommentar:

  1. Det hedder LÆGGES på bageplade. (Med mindre man er jyde)

    SvarSlet