lørdag den 1. oktober 2011

To gange bagte småkager


I dag har jeg bagt biscotti, en italiensk småkage som bliver bagt to gange. Da den bages af to omgange er de temmelig hårde, men som en rigtig italiener opblødes de lidt i kaffen, og vupti så har man en lækker blød småkage lige til at proppe i munden.

Jeg havde set at Mette Blomsterberg havde lavet nogle i hendes program "Kongerigets kager", og derudover havde jeg set en opskrift i "Alt for damernes" bagetillæg fra denne uge. Jeg endte med at bage "Alt for damernes" opskrift, fordi som jeg har skrevet før, nogle gange er ret så skuffet over Blomsterbergs opskrifter, de bliver aldrig så lækre som man troede.


Når men tilbage til biscottierne, og opskriften:
2 æg
2 dl rørsukker
4 dl. mel
1 tsk. bagepulver

1,5 tsk. salt
150 g meget grofthakkede mandler
100 g grofhakket mørk cokolade
Skallen fra en øko citron

Sukker og æg sammenpiskes. Blandes med resten af ingredienserne, og rulles til en pølse på bagepladen. Lige så lang som bagepladen, og ca. 3 cm. bred.
Rullen bages i 20 min. ved 180 grader varmluft.
Derefter tages rullen ud, skæres i skiver af 1-2 cm. tykkelse og lægges på bageplade igen. Så bages småkagerne i ca. 25 min. ved 100 grader varmluft.

Det færdige resultat er en let saltet småkage, med en dejlig mild smag af citron, Virkelig lækkert.
Næste gang jeg bager disse super lækre og super nemme småkager, vil jeg nok dele dejen i to, og lave to pølser. På den måde bliver kagerne lettere sprøde.

Fortsat god weekend, og nyd det gode vejr i mens det er her!
/Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar