mandag den 10. oktober 2011

Gæstemiddag

I lørdags havde vi gæster på besøg og i den anledning havde jeg kokkereret lidt forret og hovedret. Til forret lavede jeg lakse"tatar" af røget laks og avocado.

Jeg brugte til seks personer:

  • 300 g røget laks
  • 2 avocadoer
  • 2 forårsløg
  • Saften fra 2 limefrugter
  • Salt og peber
  • Rugbrød
  • Purløg
Laksen hakkede jeg meget fint, og blandede med avocadotern, fintsnittet forårsløg og limesaft. Det blev smagt til med salt og peber og stillet på køl. Inden servering ristede jeg noget rugbrød, puttede laksemassen ovenpå og pyntede med lidt purløg og creme fraiche. Easy peasy og super tasty.




Hovedretten var langtidssimrede svinekæber med æbler, porrer og sennep. Jeg tror svinekæber er noget mange frygter, og jeg har også virkelig skulle overvinde mig selv for, at overhovedet ville smage det. Men det er f.a.n.t.a.s.t.i.s.k. Det har så meget smag, falder fuldstændig fra hinanden og er bare, ja, enormt lækkert! Og så er det en rimelig billig spise. Plus point. 
Opskriften er fra Alt for damerne, dog med lidt tilføjelser. Jeg skriver opskriften til 4 personer. 
  • 8-10 svinekæber, befriet for hinder
  • 1 hakket løg
  • 2 spsk smør
  • 5 dl tør hvidvin
  • 2 laurbærblade
  • 3 porrer
  • 700 g melede kartofler i grove tern
  • 2-3 æbler, fx discovery eller elstar i både
  • 2 spsk grov sennep
  • 1 lille bdt purløg
  • Salt og sort peber
Svinekæber brunes godt af i smør. Derefter tages de op af gryden, og løg og porrer svitses af. Svinekæberne skal nu tilbage i gryden og hvidvin og laurbær tilsættes. Put låg på gryden og lad retten simre i en times tid.

Imens skrælles kartoflerne og skæres i grove tern. Når kødet har simret en times tid, puttes kartofler i, og koger med i 35 minutter. - De skal koge ud, og næsten blive til mos.
Tilsidst skæres æblerne i tynde både, og sennep og æbler kommer i retten. Hakket/klippet purløg skal over til sidst. Enjoy!



 Ha' en dejlig mandag. 

/Laura

2 kommentarer:

  1. Mmh, den "laksetartar" lyder herlig - den ryger helt sikkert i gemmebogen til næste gang jeg skal lave forret i en eller anden anledning! Jeg kan også forestille mig at det var ret dekorativt - især hvis man gik all out og udstak rugbrød i runde cirkler eller lignende ;D

    Xenia
    http://www.hjemmehosxenia.dk/

    SvarSlet
  2. Det var den helt bestemt også! - Og nem, ikke mindst :-)

    Haha, jeg gik faktisk all out, men havde kun nogle glas til at udstikke rugbrødet i cirkler, så det blev ikke så vellykket. Men til næste gang, må jeg anskaffe mig en udstikker.

    SvarSlet