mandag den 3. oktober 2011

Kartoffel-porre suppe med variation

I torsdags kokkererede jeg en dejlig efterårssuppe, selvom vejret overhovedet ikke var til det. - Indian summer kom endelig!

Men ikke desto mindre, holdt vi fast i madplanen, og hen ad aftnen blev det koldt og hyggeligt med suppe.

Suppen var klassisk kartoffel-porre suppe, men jeg tilføjede to store gulerødder, som gav lidt ekstra sødme og en flot orange farve. Som tilbehør ti suppen lavede jeg en lille topping af danske æbler, skåret i små tern. Æblerne fik selskab af lidt fintsnittet forårsløg, rapsolie, salt og en smule honning. Det klædte suppen rigtig godt med noget frisk frugt, og rapsolien fik en vildt lækker nødde-agtig smag da den mødtes med suppen, så jeg endte med at sidde og dryppe lidt ekstra olie i min suppe. - Bare en smule altså.


Suppen lavede jeg af efterfølgende ingredienser:

  • 2 hakkede løg
  • 2 snittede porrer
  • 2 kviste frisk timian eller noget tørret
  • 700 g kartofler i store tern
  • 2 store gulerødder
  • 1 liter hønse- eller grøntsagsboullion
  • 2,5 dl fløde
  • Salt, peber og honning
Løg og porrer svitses i lidt olie, sammen med timian. Kartofler og gulerødder tilsættes efter lidt tid, og bouillonen hældes på. Lad det hele simre en halv times tid, til grøntsager og kartofler er møre. 
Nu skal det hele blendes. Det er nemmest med en stavblender direkte i gryden. Smag til med salt, peber og honning og tilsæt fløden. Lad det varme igennem og spis med dejligt brød. Tilsæt evt. noget sprødt parmaskinke. 

God mandag!

/Laura

Ingen kommentarer:

Send en kommentar