onsdag den 7. september 2011

Bryllupsdags-middag #1

På fredag har mine søde forældre 22 års bryllupsdag, og i den anledning vil jeg give/gøre noget for dem. Derfor laver jeg en middag til dem, og jeg håber de vil kunne lide det. Jeg har ikke prøvet at lave nogle af retterne før, og de passer heller ikke rigtig sammen. Det er et virvar at ting jeg længe har villet lave, men mon ikke det går ;-)

Idag gik jeg i gang med desserten som bliver en kraftig chokoladekage med mascapone-parfait til. - Måske også lidt frugt, vi må lige se...

Opskrifterne har jeg fundet hos to andre bloggere, nemlig Anne au chocolat og Louisa Lorang. 

Jeg startede med parfaiten, som nok er noget af det nemmeste i verden at lave. Og så smager det bare absurd godt. Denne skuffede heller ikke, selvom jeg aldrig har prøvet parfait med mascarpone i før.

 Her ses past. æggeblommer, sukker og vanilie.
 - Som piskes sammen så det bliver tykt og luftigt. Her tilsættes også mascaponen. Yum!
Og til sidst vendes med letpisket flødeskum.

Opskriften er således:


  • 6 pasturiserede æggeblommer
  • 100 g sukker
  • 1 vaniliestang (kornene)
  • 250 g mascapone
  • 2,5 dl fløde
Et voila! Verdens nemmeste, lækreste is. - Den skal selvfølgelig i fryseren et par timer

Egentlig ville jeg have lavet tarte tatin, men min far elsker chokolade, og derfor ændrede jeg det til "Chokoladeballade-kagen" fra Anne au chocolat.

Det var "Piece of cake" at lave den, og jeg glæder mig til at sætte tænderne i den på fredag!

Opskriften er således:

  • 200 g smør
  • 200 g god mørk chokolade
  • 250 g sukker
  • 5 letpiskede æg
  • 1 spsk. mel

Smør og chokolade smeltes sammen (evt. i vandbad) og sukker røres i. Lad massen afkøle lidt og tilsæt så æggene ét ad gangen. Til sidst vendes mel i, og kagen er klar til at komme i ovnen: 22-25 minutter ved 180 grader.

NB! Kagen SKAL bages dagen i forvejen, og skal så sætte sig. Jeg har sat min på køl, da den først skal bruges på fredag.

Jeg glæder mig til at fortælle, og vise, jer om resten af retternes udfald. - De er endnu ikke helt fastlagt.

På gensyn!

/Laura

2 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser det lækkert ud!
    Glæder mig til at høre hvordan kagen blev.

    SvarSlet
  2. Tak :-) Det var himlen i min mund!!

    SvarSlet