fredag den 16. september 2011

Fredagshygge

Happy weekend!

Man må sige, at denne uges kulinariske oplevelser har været i hård nedgang i forhold til sidsts uges "store" middag. - Sådan er det altså bare nogen gange, og så må man trylle med de resourcer man nu har til rådighed. Onsdag stod på sushi nede fra byens nye sushi restaurant, og jeg var ligesom Katrine yderst tilfreds med kvaliteten!

Her til aften stod den på "tøm køleskabet" mad. Det betød at vi lavede to fade med grøntsager, og tilføjede lidt varmrøget laks, nogle rejer og lidt kogte æg. Nothing fancy, men det smagte nu alligevel meget godt. Noget der smagte af mere end "meget godt", var det lækre brød min mor havde købt med hjem fra København. - Nemlig surdejsbrød fra Irma, med den mest perfekte krumme og dejlige smag. Det blev nydt til salaterne og til min hjemmelavede humus, som må siges at være min hofret ;-)





Min opskrift på humus speciale er således:

  • 240 g kogte kikærter (evt. fra dåse)
  • Ca. 2 spsk. græsk yoghurt (10 %)
  • Saft fra en halv citron
  • 1 grillet, flået rød peberfrugt
  • 1 tsk. spidskommen
  • Lidt chilipulver 
  • 1 tsk. paprika
  • 2 tsk. groft salt (Jeg bruger Maldon)
  • Friskkværnet peber
  • 1 fed hvidløg
  • 2 spsk. olivenolie
  • 1 tsk. Tahin (Sesampasta)
Det ser lidt omstændigt ud med alle de ingredienser, men de fleste af tingene er jo noget man altid har liggende, og det drejer sig jo om rimelig små mængder, så der er til mange portioner humus. 

Alle tingene blendes (med en stavblender) til det er en jævn masse. Smag til med salt, peber, citron og evt. lidt honning, hvis den er blevet for sur.

NU står den på vild med dans med familien.

God fredag!

/Laura

Ingen kommentarer:

Send en kommentar