torsdag den 22. september 2011

Dagens snack

På denne kolde dag er det rart med noget lunt hjemmebag, at hygge sig med. Det måtte meget gerne gå stærkt, og derfor besluttede jeg mig for at lave lidt pandebrød. Det er flade brød som, ja, er stegt på panden.

Her er opskriften (giver 6 stykker):

    • 2 spsk olie
    • 275 g hvedemel
    • 1 tsk sukker eller honning
    • 1 tsk groft salt
    • 15 g gær
    • ¼ liter lun mælk
    Kom olien i et dejfad sammen med 225 g mel, sukker, salt og gær delt i mindre stykker. Tilsæt mælken. Ælt dejen godt igennem. Lad dejen hæve tildækket i ca. ½ time. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den smidig med den resterende del af melet. Del dejen i 6 kugler. Tryk hver kugle flad (ca. 20 cm i diameter). Prik brødene med en gaffel (det glemte jeg vidst...). Varm en støbejernspande op. Bag brødene - et ad gangen - ca. 2 min. på hver side. 

    Spis de lune brød med smør, eller dyp dem i god olie og balsamico, som jeg gjorde. I aften er der tomatsuppe på menuen, og der vil brødene også være fine at dyppe i suppen. 

    God torsdag eftermiddag!

    /Laura

              Ingen kommentarer:

              Send en kommentar