fredag den 9. september 2011

Bryllupsdags-middag #2

Idag, eller i aften, var så aftenen hvor jeg skulle give min "gave" til mine forældre, som jo havde bryllupsdag.

Her kommer billeder og ord til brødet, starteren og forretten.

Til at starte med fik vi sprøde aubergineskiver med parmesan og basilikum. J-e-s-u-s de smagte godt!

Opskriften var fra Anne-mad og er således:


Til 4 personer:Ingredienser:
  • 1 aubergine.
  • Frisk basilikum.
  • Frisk parmesan.
  • 1 glas ansjoser i olie.
  • Rasp.
  • 1-2 æg.
  • Koldpresset jomfruolivenolie.
Fremgangsmåde:
Auberginen skæres i tynde skiver. Læg skiverne på et bræt. På hver anden skive lægges et tyndstykke parmesan, 1-2 ansjoser og 1-2 blade frisk basilikum. En aubergineskive lægges ovenpå, og de små auberginesandwich vendes i sammenpisket æg og derefter i rasp, hvorefter de steges gyldne og sprøde på panden i en god olie.
Varmen må ikke være for høj, stegetiden må nemlig gerne være forholdsvis lang, så aubergineskiverne bliver helt møre og bløde, og parmesan osten smelter.



Dertil fik vi cremant D'Alsace, som i dagens anledning var rød ;-) Jeg nåede desværre ikke at tage et billede af den, men den var flot og passede god til, da den var ret tør.
Den passede endnu bedre til forretten, som var "Ajo Blanco" - kold mandelsuppe. Den var ligeledes fra Annemad, og smagte også rigtig godt. Den er dog en tung sag, og portionerne var for store. 
Her er opskriften, som jeg lavede den:
  • 2 skiver afskorpet hvidt brød
  • Vand til iblødsætning
  • 200 g smuttede mandler
  • 2 fed hvidløg, alt efter størrelse og smag
  • ½-3/4 dl koldpresset jomfruolivenolie
  • 1 spsk. æblecidereddike
  • 1 spsk. balsamico
  • Salt
  • Ca. 2 dl. vand eller mere
Skær det afskorpede brød i grove tern og læg det i blød i vand. Kom mandler, hvidløg, olie, fino og sherryeddike i en blender/foodprocessor og kør, til du har en lind masse. Tilsæt det opblødte brød og tilsæt derefter vand, til du får en ensartet og cremet suppe. Smag suppen til med salt, og tilsæt yderligere vand, olie, fino eller sherryeddike alt efter smag. Suppen skal i køleskabet til den er helt kold, før den serveres. Ved nedkølingen kan noget af hvidløgssmagen gå tabt, så det kan være nødvendigt at tilsætte yderligere hvidløg inden serveringen.
På suppen pyntede jeg med grønne, halve, druer og sprødstegt parmaskinke samt lidt forårsløg for, at tilføre lidt skarphed. 


Jeg serverede dem i ølglas, men var som sagt lidt for gavmild med portionerne.

Til forret og hovedret fik Louisa Lorangs "Focaccia de luxe". - Og det var altså ret lux! Desværre fik jeg bagt det lige i underkanten. Næste gang, og der bliver en næste gang, vil jeg putte det i en større form for, at det ikke bliver så tykt. 
Brødet så sådan her ud inden det blev bagt:
 Og bagefter ovntur:





Puha, det blev et langt indlæg, og jeg er kun halvvejs :-)
Resten kommer på søndag, da jeg i Jylland hele dagen i morgen.


Bon weekend!


/Laura


2 kommentarer:

  1. Nøj, hvor ser det lækkert ud.
    Kan slet ikke vente med at se resten af godterne!

    SvarSlet