torsdag den 29. september 2011

Svenske snegle



Her dufter rigtig godt i min crib lige nu. Jeg har nemlig lige taget nogle svenske kanelsnegle ud af ovnen, og sat tænderne i en. De smager godt, kan jeg hilse og sige. Opskriften er fra Alt for Damerne, som i denne uge har et bage-tillæg med mange gode opskrifter.

Jeg lavede halv portion (10 stk), så opskriften ser sådan ud:


  • 75 g stuetempereret smør
  • 2,5 dl lunet mælk
  • 20 g gær
  • 1/2 sammenpisket æg (Resten bruges til at pensle)
  • 1,5 spsk sukker
  • 1/4 tsk salt
  • 1/2 tsk stødt kardemomme
  • Ca. 400 g mel
Smørret smeltes og mælken tilsættes. Massen varmes op til ca. 37 grader og herefter puttes gæren i, og der røres til den er opløst. Hæld æg, sukker, salt og kardemomme i, og til sidst halvdelen af melet. Resten af melet tilsættes lidt efter lidt, og det hele æltes indtil man har en blank og smidig dej.
Dejen skal nu hæve i ca. 1,5 time (til dobbelt størrelse)

Imens laves remoncen af 100 g blødt smør, 1 dl rørsukker og 1 spsk kanel, som røres sammen til en cremet masse.

Når dejen er færdighævet, skal den æltes hurtigt og dernæst rulles ud. Den skal ca. måle 13x20. Nu smøres remoncen op, og dejen rulles sammen. Sneglene skæres ud i 2 cm's tykkelse.

Sneglene skal placeres på en bageplade med 2-3 cm i mellem dem, og hæve i 45 minutter. Til slut skal de piskes med resten af ægget og bages i 12-15 minutter. 

Man kan putte glasur på dem, men jeg synes nu, at de smager skønt uden. 




De nydes bedst med en god kop the eller kaffe og hyggeligt selskab.

/Laura


2 kommentarer: