søndag den 4. september 2011

Verdens nemmeste boller

Her kommer opskriften, som lovet, på de nemme, nemme boller jeg lavede den anden dag til sandwich. De er altid et sikkert hit, og kan varieres i det uendelige!

Basisopskriften lyder sådan her:

4 dl koldt vand
10 g gær (gerne økologisk)
1-2 spsk honning
2 spsk olivenolie
1 tsk salt
500 g blandet mel (gerne groft mel, men halvdelen skal ALTID være hvidt hvedemel)

De våde ingredienser røres sammen, og salt og mel tilsættes. Dejen skal være ligesom en tyk havregrød. - Den skal altså ikke kunne æltes med fingrene hvilket, i følge mig, er en bonus da jeg hader "dejfingre"!

Dejen sættes til hævning i køleskabet ca. 12 timer, og sættes på en bageplade enten som boller (med en ske) eller som et brød. Bollerne/brødet skal have ca. 35 min. ved 200 grader.




Jeg plejer også gerne at tilsætte ca. 50 g hørfrø.

Man kan som sagt variere bollerne alt efter hvornår de skal spises. Jeg kan godt lige at putte lidt tørrede tranebær eller dadler i. Så er de gode til eftermiddagssnack.

Skal de bruges til aftensmad eller frokost kan det være lækkert med nogle græskarkerner, hakkede nødder eller måske lidt havregryn.

Det er kun fantasien der sætter grænser, så kom i sving! De smager rigtig dejligt!

Senere idag skal "Madklubben" på TanteT i anledning af Mathildes fødselsdag (i juni... ahem). Det bliver super hyggeligt og lækkert. Vi tager selvfølgelig billeder og kommer med en anmeldelse.

Nyd det gode vejr :-)

/Laura




Ingen kommentarer:

Send en kommentar