lørdag den 3. september 2011

Cupcakes, ginger latte og hygge



I torsdag hyggede Laura og jeg om eftermiddagen med nogle cupcakes jeg havde bagt dagen inden og ginger latte.

Ginger latte er cafe latte med ingefær - som navnet også hentyder ;-)
Man opløser noget stødt ingefær i lidt sirup og ellers er fremgangsmåden bare som cafe latte.

Cupcakes med appelsinskal:
12 stk.

- 85 g blødt smør
- 85 g sukker
- 1 æg
- 85 g mel
- 3/4 tsk bagepulver
- 25 g malede mandler (jeg hakkede dem dog da jeg synes det er lækrest.)
- revet skal og saft af 1 appelsin

Appelsintopping:
- 1 appelsin
- 50 g sukker
- 15 g ristede mandelflager

Tilberedning:

- Pisk smør og sukker sammen og derefter ægget.
- Tilsæt mel, bagepulver, mandler og appelsinskal.
- Vend appelsinskalen i og fordel dejen i muffinsformene.
- Bag dem i 20-25 min ved 180 grader.

- Lav imens toppingen.
- Skræl appelsinen med en citrusskrællekniv og pres den så.
- Kom skal, saft og sukker i en lille gryde og varm den op til sukkeret er opløst.
- Lad det simre i 5 min.

- Prik kagerne med et spid og hæld sukkerlagen over og fordel mandelflagerne ovenpå.

Jeg havde kun 1 appelsin og ingen mandelflager, men de blev stadig super lækre, især med toppingen der gjorde dem saftige.

/Mathilde






1 kommentar: