tirsdag den 20. september 2011

Ratatouille med svampe

Nu er det bestemt ikke fordi det skal blive en vane, det med at ligge videoklip op på bloggen, men når der står ratatouille på menuen, så er det svært at lade være.
So here it goes...


Jeg synes i øvrigt at "Ratatouille" er den bedste film Disney har lavet, så hvis du endnu ikke har set den, så gør det!

Min ratatouille blev bestemt ikke lige så flot som i filmen, men jeg er sikker på at smagen har nærmet sig. Da vi havde nogle mark-champignons der skulle bruges, skar jeg dem i skiver og puttede dem i retten. Svampe er fantastiske, synes jeg. De giver god smag. - Umami, smagen er kød og "fylde". Derudover giver de en helt særlig konsistens at tygge på, som jeg tror, man enten elsker eller hader. Jeg elsker den. 

Her er opskriften på min ratatouille

  • 2 fed hakket hvidløg
  • 2 hakkede løg
  • 250 g mark-champignon i skiver
  • 1 stor squash i grove tern
  • 1 stor aubergine i grove tern
  • 5 store tomater delt i otte (udenfor tomatsæson bruges 2 x dåsetomater, det giver langt mere smag!)
  • 2 kviste timian
  • 1 dl vand
  • Salt, peber og sukker/honning
Løgene steges let møre i olie i en stor gryde. Svampe, squash og aubergine tilsættes og steges med. Tomater puttes i, sammen med timian, og til sidst spædes op med lidt vand. Husk at grønstsagerne afgiver en del væske!
Tilsæt salt, peber og honning og lad retten koge sammen en lille times tid. Smag til, og server. Vi fik kødboller, af oksekød og perlebyg til, men der er næsten ingen grænser for hvad man kan bruge ratatouille til. 

Billedet her er af retten inden den blev kogt sammen. Her var den betydelig kønnere at se på nemlig.



Ha' en rigtig god dag!

/Laura

Ingen kommentarer:

Send en kommentar