mandag den 19. september 2011

Temaaften: Soya

I gårsdagens aftensmad var det gennemgående tema soya. Jeg synes soya er lidt undervurderet, og mener, at det kan bruges i mange flere sammenhænge end dårlige forårsruller og til sushi. Det har en rigtig god salt smag, og giver langt mere dybde til retten end almindelig salt gør. Der er dog en stor ulempe; farven. Maden bliver desværre farvet brun, og det er ikke altid så hensigtsmæssigt. Til maden i går, var det dog ikke noget problem.

Jeg lavede en marinade til kyllingen, bestående af:
  • 2 spsk. soya
  • 2 spsk. olivenolie
  • Friskkværnet peber
  • Lidt chilipulver
  • Saft fra en lime
Ingredienser blev rørt sammen, og penslet på kyllingen. Den hele kylling blev grillet i en times tid. (Dette punkt stod min far for, så det kan jeg ikke rigtig uddybe, men spørg endelig).

Den kom til at se sådan her ud:

Han er en god grilmester, min far. Kyllingen var perfekt saftig, og havde trukket god smag af marinaden.

Dertil fik vi to slags grøntsager. Den ene var stegte svampe med hvidløg, soya, peber og lidt friskreven parmesan ovenpå. Parmesanen var en impulsiv tilføjelse, da jeg syntes retten manglede lidt salt, og vi havde en rest liggende. Men det smagte egentlig meget godt, men der skulle nok have været lidt mere på. Det må jeg lege lidt videre med...

Den er sgu ikke så pæn at kigge på. Lidt koriander, eller anden grøn, have gjort den betydelig smukkere. Hm... Næste ret så til gengæld meget pæn ud, synes jeg.


Ser det ikke OK ud? Det smagte i hver fald rigtig godt. Jeg er stor fan er blomkål. Her var et halv hoved (altså blomkålshoved) snittet fint og 20 g mangler ristet af på panden. Da mandlerne var færdigristede puttede jeg ca. 1,5 spsk. soya på panden og lod det koge ind, så det "hang fast" på mandlerne. Den varme soyalage og mandlerne hældte jeg over på blomkålen, så blomkålen blev let tilberedt. 
Da retten var afkølet dryppede jeg med lidt sesamolie, og noget friskhakket persille fra haven. Til sidst; lidt friskkværnet peber. Jeg er ret glad for peber, som det måske fremgår.

Rigtig god mandag! Jeg håber i blev inspireret til at lege lidt mere med soya.

/Laura


3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  2. man kan også lave soyaristede mandler :) Det er en dejlig lækker snack man selv kan lave.

    SvarSlet
  3. Hvis du læser indlægget kan du se at de indgår i salaten

    SvarSlet